51. Mali zeleni telefon
Još od 1992. godine u Hrvatskoj postoji služba Zelenog telefona. Udruga Eko Pan dio je Mreže Zelenih telefona već više od deset godina i prima pozive s područja Karlovačke i Ličko-senjske županije. Većinu tih godina voditelji Zelenog telefona svoje su radno vrijeme proveli kao volonteri, a tako je i danas. Broj poziva veći je nego ikada prije, što ne znači nužno da je problema i incidenata u okolišu sve više, već da su građani postali svjesniji, odgovorniji pa i osjetljiviji prema onome što ih okružuje. Konačno, to i jest cilj ovog servisa – potaknuti na aktivizam u području zaštite okoliša, tj. djelovati, a ne čekati da problem riješi netko drugi.
Kolika je zapravo učinkovitost Zelenog telefona i kakav je put jednog primljenog poziva? Prije svega, prilikom poziva, građani se nisu obavezni predstaviti, što im ulijeva hrabrosti, osobito ako prijavljuju slučaj iz svoje neposredne blizine, ili bolje reći – susjedstva. To je jedan od razloga zašto se građani odlučuju nazvati Zeleni telefon prije nego neku drugu službu. Svi primljeni pozivi na neki će način biti obrađeni i proslijeđeni odgovornim službama i institucijama. Prema zakonu, službe su dužne u određenom roku reagirati te obavijestiti Zeleni telefon o poduzetim mjerama. I ovo je trenutak u kojem počinje borba s vjetrenjačama. Pozivatelj očekuje brzi odgovor i rješavanje problema, a onda se to ne dogodi. Prođe nekoliko mjeseci i još uvijek se ne dogodi ništa. Ponekad niti nakon pola godine nema odgovora. Ponekad odgovori stignu odmah, ali uglavnom se svedu na slijedeće: prilikom obilaska lokacije, utvrđeno je da zakon nije prekršen, da je sve u granicama normale i da štete nema, čak i kad je očita. Tada je potrebno izvršiti pritisak na nadležne koji se u nekim situacijama doista i trgnu te jedan mali broj slučajeva dočeka svoje pozitivno rješavanje. No, to su doista rijetki slučajevi. Problemi u okolišu nisu od onih koji mogu čekati. Ukoliko je na vodi primijećena mrlja, a vodopravna inspekcija (koja, nažalost, u Karlovcu više ne postoji) ne reagira odmah, slučaj se slobodno može zaboraviti.
Vrlo često, građani smatraju uspjehom što su uopće uspjeli doći do nekoga tko će ih saslušati. Dostupnost i otvorenost prema građanima vjerojatno je ono u čemu je Zeleni telefon i najučinkovitiji. S druge strane, pogleda li se deset godina unatrag, prvih nekoliko godina bilo je nemoguće dobiti bilo kakvu reakciju i odgovor nadležnih, a danas je situacija ipak daleko drugačija. Naposljetku, svaki zaključen i riješen slučaj, koliko god ih malo bilo, doprinos su očuvanju okoliša.
Ne, Zeleni telefon nije čudesni servis. Onaj tko to očekuje, živi u nekoj drugoj dimenziji u kakvoj ovakav servis nije ni potreban, a ljudi i priroda žive u savršenom skladu. Zeleni telefon nastao je i postoji iz potrebe za poveznicom između građana i vlasti. Svaki novi poziv na telefon, dočekao svoje rješenje, ili ne, pokazatelj je i utjeha da građani ipak ne spavaju. Za razliku od vlasti, koja se budi vrlo sporo.
English
Hrvatski
Komentari su zatvoreni
Nije moguće komentirati ovaj post.