Početna » Novosti » Otpad i dalje prioritetni problem u okolišu!

 

Otpad i dalje prioritetni problem u okolišu!

 

Od samih početka rada Zelenih telefona građani nam od problema koje primijete u okolišu najčešće prijavljuju probleme koji su direktno je ili indirektno povezani s otpadom.

Grafikon 1, Zaprimljene prijave po kategorijama u 2016.

U 2016. godini je od ukupno 2562 zaprimljenih prijava na Mrežu Zelenih telefona Hrvatske čak 36% unutar kategorije otpad.

U urbanim sredinama prijave se uglavnom odnose na lošu infrastrukturu za odvajanje otpada (premali broj spremnika, premali broj spremnika za odvajanje i slično) i mogućnost aktivnog sudjelovanja građana u procesu recikliranja otpada (upiti o pravilnom zbrinjavanju pojedinih vrsta otpada, upiti vezani za rad reciklažnih dvorišta i slično). Aktivisti Zelenog telefona Zelene Akcije koji pokriva i područje Grada Zagreba smatraju da je takvo sustavno zanemarivanje odvajanja i recikliranja rezultiralo odlaganjem više od 90% komunalnog otpada na Jakuševcu.

Na rubovima gradova i u ruralnim sredinama pak prijave se odnose na lokacije ilegalnih odlagališta otpada.

Unutar kategorije zelenilo zaprimljeno je 346 prijava što je 13,51% u odnosu na ukupan broj prijava. Građane uznemirava netransparentno gospodarenje javnim zelenim površinama, uništavanje zelenih površina, ambrozija na privatnim površinama tokom ljetnih mjeseci.

Mnoštvo je problema prijavljeno i unutar kategorije voda, 197 prijava što je 7,69% u odnosu na ukupan broj prijava. Sistem javne kanalizacije za otpadne vode domaćinstava u malim naseljima diljem Hrvatske ne postoji. Problem nastaje kada pojedinci nepropisno ispuštaju otpadne i fekalne vode izravno u okoliš i uzrokuju razna onečišćenja.

Unutar kategorije gradnja zaprimili smo 195 prijava što je 7,61% u odnosu na ukupan broj prijava. Najveći broj prijava unutar ove kategorije odnosi se na bespravnu gradnju. Ona je gorući problem u “priobalnim područjima” gdje se vrši neplansko nasipavanje mora, betonizacija pomorskog dobra itd.

Više od 60% prijava građana je uspješno riješeno.

Na Zeleni telefon Eko Pana zaprimljeno je 129 prijava građana.

Kao i svih prijašnjih godina na prvom mjestu po broju zaprimljenih prijava nalazi se kategorija otpad unutar koje je zaprimljeno 37 prijava (28%). S tim da, potrebno je naglasiti kako je taj postotak osjetno smanjen u odnosu na prethodne godine kada je dosezao 40-45%. Usto, dok se prijašnjih godina najveći broj prijava u ovoj kategoriji odnosio na divlja odlagališta otpada, u 2016. g. tek 16 od 37 poziva odnosilo se na divlja odlagališta otpada dok su ostalo bili upiti o pravilnom zbrinjavanju pojedinih vrsta otpada, upiti o radu reciklažnog dvorišta, odvozu komunalnog otpada i sl.

Nakon otpada, najviše se ističe kategorija vode u kojoj je zaprimljeno 30 prijava (23%)

Uz otpad najviše se ističe kategorija vode u kojoj je zaprimljeno 30 prijava (23%) gdje je najčešće prijavljivani problem opet bio nepropisno ispuštanje otpadnih i fekalnih voda izravno u okoliš. Osim spomenutog problema ovu je kategoriju u 2016. g. obilježilo i nekoliko prijava vezanih za zahvate na karlovačkim rijekama; izgradnju malih hidroelektrana pri čemu se nisu poštovali propisi kojima se regulira područje zaštite okoliša i prirode.

Slijede kategorije zelenilo i životinje u kojima je zaprimljeno po 17 prijava (13.18%), gradnja i šume sa po 5 prijava, zrak i zračenje sa po 2 prijave (1.55%), te buka, promet, rudarenje i tlo sa po 1 zaprimljenom prijavom (0.78%).

U kategoriji razno zaprimljeno je 10 prijava (7.75%)

Uspješno je riješeno 107 prijava (82.95%), a od preostale 22 prijave dio njih je u postupku rješavanja (odnosno čeka se na odgovor nadležnih tijela), dok na nekoliko prijava nije zaprimljen odgovor (šutnja administracije). Ovdje se nalazi i nekolicina nepotpunih prijava po kojima nije bilo moguće postupati zbog nedostatka osnovnih informacija.

U 2016. godini zabilježili smo najmanji postotak anonimnih prijava dosad; 40 prijava, odnosno 31%. Svih prethodnih godina ta je brojka premašivala 50-60%.

Građani postaju sve otvoreniji, no i dalje nisu spremni samostalno rješavati okolišne probleme. Usprkos našim nastojanjima da ih potaknemo da budu aktivniji i samostalniji građani tek iznimno samo traže pomoć, odnosno savjete aktivista na Zelenom telefonu kako da sami riješe određeni problem; u najvećem broju slučajeva rješavanje problema u potpunosti ostaje na aktivistima.

U 2017. godini cilj nam je da još više potaknemo građane na rješavanje problema vezanih uz zaštitu okoliša te da građane i dalje nastavimo informirati i poticati na prijavljivanje problema u okolišu i intenziviramo suradnju sa jedinicama lokalne uprave i samouprave.

072 123 456 je broj Zelenog telefona,

servisa na koji građani diljem Hrvatske mogu dojavljivati o raznim problemima okoliša i davati prijedloge, a dežurni na telefonu, aktivisti iz organizacija civilnog društva, prenose informaciju nadležnim institucijama.

 

«Sadržaj ovog teksta isključiva je odgovornost Pan-a, udruge za zaštitu okoliša i prirode i ni na koji se način ne može smatrati da odražava gledišta Europske unije i Ureda Vlade Republike Hrvatske za udruge.»

Oznake: ,

Komentari su zatvoreni

Nije moguće komentirati ovaj post.

IZDVOJENE NOVOSTI »

POČELO JE, POČELO :)

POČELO JE, POČELO :)

Početkom veljače Klijanac i Pup sa štićenicima Centra za pružanje usluga u zajednici – Banija proveli su prekrasno zimsko poslijepodne na dragom nam Martinščaku. I...

 
Uspješno završen projekt kartiranja barijera na rijeci Korani

Uspješno završen projekt kartiranja barijera na rijeci Korani

Na Korani zabilježene čak 74 umjetne barijere, što je približno jedna barijera na svaka dva kilometra riječnog toka Udruge Zelena akcija iz Zagreba i Eko Pan...

 
Za kraj godine Zimska šumska škola s prespavancem :)

Za kraj godine Zimska šumska škola s prespavancem :)

U Klijancu i Pupu godinu smo završili Zimskom školom – boravkom na Vinici. Ova aktivnost održala se u okviru projekta Šumska škola Klijanca i Pupa koji...