ZERO WASTE SCHOOLS

 

Program: Erasmus+,Ključna akcija 2, Akcija KA210 – Manja partnerstva, Erasmus+ Poziv 2025 (Rok za 1. poziv 2025. – 5. 3. 2025.).) KA210-SCHSmall-scale partnerships in school education (KA210-SCH)

Ime projekta: ZERO WASTE SCHOOLS
Trajanje projekta: 1.9..2025.31. 8. 2026.
Ostvarena sredstva: 60000 Eura
Partneri u projektu: Pan, udruga za zaštitu okoliša i prirode, Ekologi brez meja, Osnovna škola Barilović, Osnovna škola Mahično, Osnovna šola Antona Aškerca Rimske Toplice, SREDNJA TRGOVSKA IN ARANŽERSKA ŠOLA LJUBLJANA

_________________________________________________________________________________________________________

Ciljevi koje želimo postići provedbom projekta:

  • stvoriti, testirati i u potpunosti razviti program za ZERO WASTE SCHOOLS dostupan širokom rasponu sudionika i obrazovnih ustanova
  • poboljšati gospodarenje otpadom i smanjiti stvaranje otpada u partnerskim školama
  • razviti nove i poboljšati postojeće zelene vještine učitelja, školskog osoblja i učenika u OŠ u: praksama gospodarenja otpadom, vodom i energijom, upravljanju resursima i praksama održive nabave, održivim planovima obroka
  • podići svijest među u partnerskim školama, kao i u drugim obrazovnim ustanovama o problemu otpada i zero waste rješenjima
  • obogatiti znanje i razviti vještine među i u OŠ, kao i u drugim obrazovnim ustanovama za primjenu ZW principa u njihovim prostorijama
  • proširiti znanje i steći znanja za partnerske organizacije civilnog društva o specifičnostima gospodarenja otpadom u školama kako bi mogle
    razviti program koji se kasnije može prenijeti na druge ZW i organizacije civilnog društva koje rade u području ZW
  • razviti ZW program koji kasnije možemo implementirati u različitim obrazovnim ustanovama i razinama diljem Slovenije i Hrvatske (i širiti znanje i znanja u druge zemlje EU putem mreže ZW Europe) osmišljen kao okvir koji pomaže u postizanju željenih ciljeva

_________________________________________________________________________________________________________

U tu svrhu provodit ćemo sljedeće aktivnosti kroz nekoliko projektnih faza:

Faza pripreme i procjene gospodarenje otpadom
Svrha aktivnosti je utvrditi početno-stvarno stanje gospodarenja otpadom u svakoj od partnerskih škola.

  • Prezentacija ZW Programa školama partnerima uz pojašnjenje postojećih modela transformacije prema ZW za gradove i poduzeća te elemenata koji su kompatibilni i primjenjivi u operativnom sustavu škola.
  • Opća i detaljna procjena trenutnih navika gospodarenja otpadom u školama: elementi, procesi i mjesta nastanka otpada, procesi nabave (uredski pribor, sredstva za čišćenje, hrana), opća infrastruktura za otpad, vrste, količine i kvaliteta otpada, funkcioniranje svakodnevnih radnih načela partnerskih škola unutar različitih prostorija škole itd.
  • Detaljna procjena sastava otpada: provedba uvodnog tjednog vaganja otpada s ciljem dobivanja još detaljnijeg uvida u pojedinačne razloge nastanka otpada u školama.

Faza pripreme i procjene za učenike s manje mogućnosti
Cilj ove aktivnosti je utvrditi kakva je dodatna podrška potrebna učenicima s manje mogućnosti kako bi se osigurao njihov pravedan položaj u odnosu na druge i kako bi se uključili u sve planirane aktivnosti bez obzira na vrstu prepreka s kojima se suočavaju.

  • Sastavljanje popisa učenika s manje mogućnosti u partnerskim školama
  • Identifikacija i sastavljanje popisa glavnih prepreka s kojima se učenici s manje mogućnosti mogu suočiti pri sudjelovanju u planiranim aktivnostima
  • Identifikacija i sastavljanje popisa potreba (materijali, oprema, pratnja itd.) na temelju trenutnog stanja i utvrđenih prepreka i rješenja

Faza strateškog planiranja
Cilj ove aktivnosti je izraditi strateške dokumente – univerzalni ZWS program primjenjiv na sve škole, kao i 4 specifična akcijska plana s dodatnim specifičnim mjerama za svaku od partnerskih škola kroz nekoliko koraka opisanih u nastavku. Posebna pozornost bit će posvećena skupinama s manje mogućnosti kako bi predložene mjere zadovoljile njihove mogućnosti.

  • Analiza podataka: dobiveni podatci (sastanci/intervjui, posjeti na licu mjesta, vaganje) i podatci iz literature i prethodnih iskustava objediniti će se i koristiti za razvoj Programa ZWS. Potrebni su za prepoznavanje svih dijelova sustava gospodarenja otpadom u školama, kao i za dobivanje informacija o početnoj točki škola u poboljšanju gospodarenja otpadom.
  • Izrada i finalizacija programa: Opisuje se način/postupak (mehanizmi, radnje, mjere, osnovni zahtjevi poput potrebne opreme) nakon različitih točaka nastanka otpada s različitim potrebama o tome kako postati ZWS. Priložen je popis dodatnih mogućih edukacija koje mogu podržati tranziciju.
  • Razvoj i finalizacija akcijskih planova: Izrada specifičnih mjera za svaku pojedinačnu partnersku školu.Nude rješenja i aktivnosti za poboljšanje prethodno utvrđene stope smanjenja otpada, slabih i crnih točaka u gospodarenju otpadom, rasporeda i raspodjele zadataka.

Faza provedbe smanjenja otpada
Ova skupina aktivnosti je najdugotrajnija, s ciljem testiranja i neposrednog poboljšanja predloženih mjera Programom i Akcijskim planovima za svaku partnersku školu. Posebna pažnja u svim podaktivnostima bit će posvećena skupinama s manje mogućnosti kako bi predložene mjere zadovoljile svoje mogućnosti u stvarnim situacijama (korištenje slika, lako dostupnih spremnika i opreme).

  • Obrazovna obuka o mjerenjima: Obuka za školske zaposlenike i učenike gdje će im predstaviti prethodno predložene mjere i prioritet njihove provedbe u smislu očekivanog učinka i jednostavnosti provedbe
  • Priprema za provedbu: Nabava potrebne opreme određene Akcijskim planom i poduzimanje mjera za povećanje dostupnosti i uključivosti učenika s manje mogućnosti prema prethodno utvrđenim potrebama, definiranje poslova i odgovornih osoba.
  • Provedba mjera: izvršavanje akcija predložene Akcijskim planom i međuvaganje otpada.
  • Pružanje mentorstva i podrške: organizacije civilnog društva bit će dostupne za moguće savjete i rješavanje problema te dodatnu edukaciju.
  • Studijski posjeti: međusobni posjeti škola sa ciljem rasprave o Programu, preprekama i mogućnostima poboljšanja
  • Završno vaganje: Ponavljanjem vaganja otpada analizirat ćemo učinkovitost Programa.

Analiza i faza promocije i analiza učinkovitosti svakog provedenog akcijskog plana i Programa
Cilj ove skupine aktivnosti je utvrditi učinkovitost testiranog Programa promatranjem i usporedbom svih rezultata mjerenja (od početnih podataka do konačnih) te izraditi analizu svakog provedenog Akcijskog plana. Također ćemo isporučiti Pregledni sektorski dokument-priručnik o praksama ZW-a koji svaka škola može koristiti za bolje gospodarenje otpadom, kao i promovirati postignute ciljeve i rezultate. Posebna će se pozornost posvetiti skupinama s manje mogućnosti promatranja jesu li mjere predložene u fazi pripreme i procjene aktivnosti – učenici s manje mogućnosti ostvaruju svoje mogućnosti u stvarnosti.

  • Analiza učinkovitosti akcijskog plana: analiza razlika između vaganja i testiranje učinkovitost Programa te izrada izvješća za svaku partnersku školu s daljnjim mjerama i preporukama u vezi s promjenom gospodarenja otpadom.
  • Priprema priručnika za pregled sektora: izrada dokumenta kao praktičnog resursa za poduzimanje mjera te osposobljavanje i opremanje timova za održivije gospodarenje otpadom u svojim školama i nakon završetka projekta.
  • Promocija Programa i Priručnika: dijeljenje informacija o razvijenom Programu i pripremljenom Priručniku i postignućima projekta.

Upravljanje projektom
Cilj ove aktivnosti je uspješno proveden projekt, uspostavljena dugoročna suradnja između projektnih partnera, povećana vidljivost partnera i koncepta Zero Waste, povećan javni interes za koncept Zero Waste i povećana vidljivost novo razvijenog Programa.

_________________________________________________________________________________________________________

Očekivani rezultati našeg projekta:

  • Razvijen učinkovit, koristan i primjenjiv ZERO WASTE SCHOOL program i 4 akcijska plana za sve društvene skupine, poštujući raznolikost i omogućujući provedbu onima s manjim mogućnostima
  • Razvijen, promoviran i distribuiran Priručnik za ZW škole o ZW praksama
  • Stvaranje otpada smanjeno za najmanje 10% i stopa odvajanja poboljšana za najmanje 10% u svakoj partnerskoj školi

_________________________________________________________________________________________________________

„Financirano sredstvima Europske unije. Iznesena mišljenja i stavovi odražavaju isključivo stav autora i ne moraju se podudarati sa stavovima Europske unije ili Agencije za mobilnost i programe Europske unije. Ni Europska unija ni tijelo koje dodjeljuje bespovratna sredstva ne mogu se smatrati odgovornima za njih.”

Uključi se u zaštitu prirode i okoliša
Prijavite zagađenje okoliša!
Podržite Eko-Pan donacijom