Pozivamo vas na BUVLJAK KOD EDISONA vol.3
Povodom Europskog tjedna smanjenja otpada i konzumerističkog Crnog petka, Buvljak kod Edisona u svom trećem izdanju poziva na održivi odnos s modom, racionalnu...
Od samih početka rada Zelenih telefona građani nam od problema koje primijete u okolišu najčešće prijavljuju probleme koji su direktno je ili indirektno povezani s otpadom.
Grafikon 1, Zaprimljene prijave po kategorijama u 2016.
U 2016. godini je od ukupno 2562 zaprimljenih prijava na Mrežu Zelenih telefona Hrvatske čak 36% unutar kategorije otpad.
U urbanim sredinama prijave se uglavnom odnose na lošu infrastrukturu za odvajanje otpada (premali broj spremnika, premali broj spremnika za odvajanje i slično) i mogućnost aktivnog sudjelovanja građana u procesu recikliranja otpada (upiti o pravilnom zbrinjavanju pojedinih vrsta otpada, upiti vezani za rad reciklažnih dvorišta i slično). Aktivisti Zelenog telefona Zelene Akcije koji pokriva i područje Grada Zagreba smatraju da je takvo sustavno zanemarivanje odvajanja i recikliranja rezultiralo odlaganjem više od 90% komunalnog otpada na Jakuševcu.
Na rubovima gradova i u ruralnim sredinama pak prijave se odnose na lokacije ilegalnih odlagališta otpada.
Unutar kategorije zelenilo zaprimljeno je 346 prijava što je 13,51% u odnosu na ukupan broj prijava. Građane uznemirava netransparentno gospodarenje javnim zelenim površinama, uništavanje zelenih površina, ambrozija na privatnim površinama tokom ljetnih mjeseci.
Mnoštvo je problema prijavljeno i unutar kategorije voda, 197 prijava što je 7,69% u odnosu na ukupan broj prijava. Sistem javne kanalizacije za otpadne vode domaćinstava u malim naseljima diljem Hrvatske ne postoji. Problem nastaje kada pojedinci nepropisno ispuštaju otpadne i fekalne vode izravno u okoliš i uzrokuju razna onečišćenja.
Unutar kategorije gradnja zaprimili smo 195 prijava što je 7,61% u odnosu na ukupan broj prijava. Najveći broj prijava unutar ove kategorije odnosi se na bespravnu gradnju. Ona je gorući problem u “priobalnim područjima” gdje se vrši neplansko nasipavanje mora, betonizacija pomorskog dobra itd.
Više od 60% prijava građana je uspješno riješeno.
Na Zeleni telefon Eko Pana zaprimljeno je 129 prijava građana.
Kao i svih prijašnjih godina na prvom mjestu po broju zaprimljenih prijava nalazi se kategorija otpad unutar koje je zaprimljeno 37 prijava (28%). S tim da, potrebno je naglasiti kako je taj postotak osjetno smanjen u odnosu na prethodne godine kada je dosezao 40-45%. Usto, dok se prijašnjih godina najveći broj prijava u ovoj kategoriji odnosio na divlja odlagališta otpada, u 2016. g. tek 16 od 37 poziva odnosilo se na divlja odlagališta otpada dok su ostalo bili upiti o pravilnom zbrinjavanju pojedinih vrsta otpada, upiti o radu reciklažnog dvorišta, odvozu komunalnog otpada i sl.
Nakon otpada, najviše se ističe kategorija vode u kojoj je zaprimljeno 30 prijava (23%)
Uz otpad najviše se ističe kategorija vode u kojoj je zaprimljeno 30 prijava (23%) gdje je najčešće prijavljivani problem opet bio nepropisno ispuštanje otpadnih i fekalnih voda izravno u okoliš. Osim spomenutog problema ovu je kategoriju u 2016. g. obilježilo i nekoliko prijava vezanih za zahvate na karlovačkim rijekama; izgradnju malih hidroelektrana pri čemu se nisu poštovali propisi kojima se regulira područje zaštite okoliša i prirode.
Slijede kategorije zelenilo i životinje u kojima je zaprimljeno po 17 prijava (13.18%), gradnja i šume sa po 5 prijava, zrak i zračenje sa po 2 prijave (1.55%), te buka, promet, rudarenje i tlo sa po 1 zaprimljenom prijavom (0.78%).
U kategoriji razno zaprimljeno je 10 prijava (7.75%)
Uspješno je riješeno 107 prijava (82.95%), a od preostale 22 prijave dio njih je u postupku rješavanja (odnosno čeka se na odgovor nadležnih tijela), dok na nekoliko prijava nije zaprimljen odgovor (šutnja administracije). Ovdje se nalazi i nekolicina nepotpunih prijava po kojima nije bilo moguće postupati zbog nedostatka osnovnih informacija.
U 2016. godini zabilježili smo najmanji postotak anonimnih prijava dosad; 40 prijava, odnosno 31%. Svih prethodnih godina ta je brojka premašivala 50-60%.
Građani postaju sve otvoreniji, no i dalje nisu spremni samostalno rješavati okolišne probleme. Usprkos našim nastojanjima da ih potaknemo da budu aktivniji i samostalniji građani tek iznimno samo traže pomoć, odnosno savjete aktivista na Zelenom telefonu kako da sami riješe određeni problem; u najvećem broju slučajeva rješavanje problema u potpunosti ostaje na aktivistima.
U 2017. godini cilj nam je da još više potaknemo građane na rješavanje problema vezanih uz zaštitu okoliša te da građane i dalje nastavimo informirati i poticati na prijavljivanje problema u okolišu i intenziviramo suradnju sa jedinicama lokalne uprave i samouprave.
072 123 456 je broj Zelenog telefona,
servisa na koji građani diljem Hrvatske mogu dojavljivati o raznim problemima okoliša i davati prijedloge, a dežurni na telefonu, aktivisti iz organizacija civilnog društva, prenose informaciju nadležnim institucijama.
«Sadržaj ovog teksta isključiva je odgovornost Pan-a, udruge za zaštitu okoliša i prirode i ni na koji se način ne može smatrati da odražava gledišta Europske unije i Ureda Vlade Republike Hrvatske za udruge.»
Komentari su zatvoreni
Nije moguće komentirati ovaj post.